söndag 5 juni 2011

Min bästa nötköttsmarinad - NÅGONSIN!

Hej på er!

Hoppas att ni är nyfikna nu ... Igår hade vi bjudit över grannarna på grillat tänkte bjuda på kyckling men det blev inte riktigt som vi tänkt. Grannarna hade redan köpt 1,8 kilo ryggbiff och planerat upp sin middag så vi blev istället bjudna till dem. Dock fick jag ansvar för grillningen, och ett erbjudande om hjälp att transportera min "lilla" grill över till deras altan.
Big Green Egg på grannens finfina altan

Köttet fick jag in till mig vid lunchtid och jag gjorde en egen marinad, jag använde ett gammalt recept som bas.  Marinaden skulle visa sig oerhört framgångsrikt och jag vågar påstå att det faktiskt blev mina mest välsmakande ryggbiffar någonsin.

Här kommer receptet på marinaden. - Planka den gärna, men kommentera då och säg vad ni tyckte om den och om ni gjorde några förändringar. Gillar ni den så kan ni ju alltid trycka på +1 under inlägget.

Marinad till nötkött - En rökig vildmarkshistoria...
Räcker till 1,8 kilo kött om det distribueras på rätt sätt.

1,5-2dl Rött vin
3msk Sherry
1dl Olivolja, extra virgin
1,5msk Balsamico vinäger, Original
2msk Soya
1,5msk med riktigt rökig whisky, jag tog 18årig Caol Ila, dyyyr men god... (Går bra med ickerökig whisky också, men ta då en skvätt av "smoke on a bottle" finns vid kryddorna i matvaruaffären)
5 st pressade vitlöksklyftor
1/2msk chilipulver
1msk nymalen svartpeppar
1/2 msk nymalen rosepeppar
Färsk, Dragon, Rosmarin, Oregano och Timjan efter smak och tycke - ta mycke...
2 Schalottenlökar, fint hackade

Blanda ihop alla ingredienser... Nu är marinaden färdig!

När ni nu skall marinera så tänk på att allt köttets alla sidor skall nås av marinaden. Lös problemet genom att ta en ganska hög och relativt smal bunke med lock, häll i lite marinad i botten lägg i de första skivorna så att botten täcks. Ös med sked på marinad ovanpå skivorna och lägg i nya skivor. Fortsätt på detta sätt tills alla skivor är i bunken och avsluta med att hälla över den marinad som är kvar ovanpå toppen på allt kött.

Jag lät min marinad stå i ca 4 timmar i kylen, det kändes ganska lagom. Ta gärna fram köttet i rumstemperatur i 20-30 min innan du börjar grilla det blir bättre då.

Innan du lägger köttet på grillen, se till att du har en bra grilltemperatur, jag gillar ca 225-250grader för nöt, snabbt utanpå saftigt inuti. Lägg upp ditt kött på en bricka eller tallrik så att marinaden får rinna av, peppra ena sidan av köttet med grovmalen svartpeppar, lägg gärna på lite flingsalt också. Tänk på att fråga dina gäster hur de vill ha sitt kött, de som vill ha well done, måste givetvis få på sitt kött på gallret först.

Köttet avrunnet och färdigt att hamna på grillen efter peppar och salt.
GrillGubben in action! Se gärna prioritering på avlastningsytorna :)
Grilltiden på ryggbiffar är ca 8min, 4 min per sida om du har hyfsat rätt temperatur och kör under lock.

Just igår hade grannarna gjort en kanonfin grönsallad, klyftpotatis och en kall och en varm sås. Den kalla såsen var en dipsås, alltså en mixa från påse sås och den varma var också en färdig sås med whiskysmak, bara att blanda i grädde - Färdigt, och jättegott.

Det färdiga resultatet, en saftig medium steak, med whiskysås klyftpotatis och grönsallad.

Efter efterrätten, en Irish Coffe - Farinsocker... Å så gott!
Japp det var det.. alla blev nöjda! Återigen testa gärna, tryck +1 om du gillar inlägget

Och som alltid,
Grilla Lugnt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar