måndag 13 juni 2011

Grilla på Borås Zoo och Big Green Egg on tour

Hej på er... Länge sedan sist, men det har varit mycket nu. Skolan jag jobbar på har haft skolavslutning i fredags och innan dess var det fullt upp. I helgen var det bjudmat som gällde så det har inte varit så mycket grillning tyvärr, men nu så.

Jo... jag grillade en gång i förra veckan. Det var på torsdagen då mitt arbetslag var på Borås Zoo . Vi d.v.s jag och min kollega Christian var ansvariga för att förse ca 130 elever med mat mellan 11:15-12:00 det skulle grillas korv i bröd... drygt 400st. När parken öppnade vid 10:00 så intog vi snabbt en kärra och rullade in och tog grillen vid lejonen i besittning. Vi kom sedan att dela den med 2 förskollärare som hade med sig ytterligare 40 barn från en närliggande förskola, vi grillade åt dem också. Det är fint att Borås Zoo tillhandahåller grillytor om än elektriska, men den ena var det så sjukt dålig fart på och med tanke på att det fanns två ytor och de svalde max 18korvar var så tog det en stund att få till mat till alla, SVETTIGT, kan man milt uttrycka det.
Grillning på Borås Zoo, 400 korvar är mycket!

Då var det roligare idag! Idag åkte jag och mitt gröna ägg till Bollebygd för att fixa gott grillat till mina kära kollegor. Vi körde en knytis och tänka sig, jag fick ansvar för köttet... Konstigt :)
Big Green Egg, protabel? - Javisst!

Framme i Bollebygd och grillen är tänd!

Det blev en färdigmarinerad fläskkaré från Scan, med vitlök och chilli och kycklngbröst med en ny variant på marinad som var god men saknade lite bett.

Marinad enligt:

1 påse allroundmarinad
1,5 dl halvmörk öl
3msk irländsk ickerökig whisky
2msk honey flavoured grill oil
Peppar - mycket
Örter från trädgården blandat - mycket

Dettta fick dra över natten. Om jag skulle ändrat något så skulle jag dragit i lite chilipulver pressat i 2 vitlöksklyftor och toppat med en matsked soya.

Grillningen gick bra och jag tror trots lite missöde med tiden på potatisgratängen att de flesta tyckte det smakade bra... det blev i vart fall inget kött kvar, vilket betyder att jag antingen gjort för lite eller att det smakade bra.

Köttet på grillen!

Mycket gott att välja på!


Smaskigt blev det, nästa gång kommer jag ihåg att ta kortet innan jag ätit upp hälften.

Vi hade massor med goda såser till idag, och nyast för mig var Helenas Djävulssås, en röd historia som var lite sötsur och jag gissade på ketchup och socker som bas, men gott var det... Helena lovade att hon skulle ge mig receptet men det glömdes bort mitt i allt arbete så jag får den väl en annan gång. Eller så får hon skriva in den i kommentaren.

Hmm jo det var ju sant... fick en present häromdagen:

Jack Daniel´s rökspån.

Så snart blir det ett eller flera inlägg om att röka i grillen.

Och som vanligt,
Grilla lugnt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar