fredag 23 december 2011

Gör julskinkan i grillen! Godare än godast och superlätt i Big Green Egg!

Ja då var det jul igen, dags att göra skinka!











Det första du behöver göra är att införskaffa en julskinka, jag valde i år att köpa en Scan lättrimmad skinka. Tänd upp din grill och justera in värmen till ca 100grader. Sätt din plate setter uppochner och lägg ditt galler på benen på plate settern. Lägg upp din skinka i lämpligt eldfast fat, jag kör med en vanlig pajform. Ta av nätet från skinka och sätt i termometern så att den når in i mitten av skinkan. OBS! låt svålen vara kvar på skinkan då blir den mer smakrik och behåller fukten bättre.

Plate setter uppochner!


Galler på benen på plate settern.

Lättrimmad skinka, klipp bort nätet.

Sätt i termometern och ställ in varning på 68grader, färdigt vid 70.


Sätt in skinkan i grillen och avvakta. När termometern når 70 grader (2kg skinka tar ca 3,5-4timmar) så är skinkan färdig rakt igenom och det är dags för griljering. Lyft ur galler och plate setter ur grillen, lägg tillbaka gallret. Nu skall du öka luftgenomströmningen och därmed temperaturen stabila 230 grader är lagom. Ta in din skinka och skär av svålen. Jag gillar inte svål så jag skär med en filékniv nära köttet.
Julskinka i grillen! 

Dags att göra griljeringen. Blanda en ägggula med senap av tycke och smak, jag använder Slotts senap , den gula flaskan, smeta sedan det över hela överdelen på skinkan. Ta nu en näve osötat ströbröd och strö över din senap och ägguleblandning.

Ställ in skinkan i grillen igen, låt skinkan stå 10-15 minuter tills griljeringen blivit fast och fin.
Det färdiga resultatet, bara skiva upp!

Dåså, då är du färdig dags att skära upp skinkskivor och njuta på lite grovt bröd. Hmmmm och det är ju aldrig fel med en julöl och en liten OP till skinkmackan. Idag har jag varit och köpt en skinka till och då blev det ingen Scan, skan skinka var väldigt fin men alldeles för salt för min smak, nu köpte jag en lättrimmad guldskinka från Dalsjöfors slakteri istället och hoppas att den blir lika fin men mindre salt.

Ett sista tips, skinkan blir lättare att skära i snygga skivor när den blivit kall, så här du inte för het på gröten så vänta ett par timmar, men ljummen tycker jag är godast.

God Jul på er,

Och som alltid... Grilla lugnt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar