fredag 19 augusti 2011

Baconlindad kycklingfilé med dubbelrubb!

Hej igen! 

Det verkar som om höst, vår och vinter är bloggarens bästa vän. Men sommaren är grillmästar-säsong! Med andra ord har jag grillat mer än jag bloggat, på gott och ont... alldeles för lite nyheter på bloggen men snacka om vilket lager med grillningar jag har inför hösten.

Idag tänkte jag tipsa om en rätt kryddig erfarenhet som jag kallar Baconlindad  kycklingfilé med dubbelrubb

Det går till såhär:
Ta fram kycklingbröst och bacon och två tallrikar till rubb. Jag valde att använda rubben herbs (örter) att gnida in kycklingköttet med. Därefter rullades varje filé ganska hårt i två baconskivor, vissa kommer säkert att vilja "låsa" baconet med en tandpetare här, helt onödigt tycker jag och bara störigt om man inte får bort alla innan servering. När filén är lindad så rubbas baconet med Chipotle and citrus.









Nu är det bara att ha grillen varm. Och här kommer min hemlighet, som jag kanske sagt innan så har jag varit sugen på att testa ett nonstick-nät till min grill, nu är det på plats och det är SÅÅÅÅ BRA! 



När man lägger på  kycklingen så är det bara att låta den ligga till baconet stelnat "lagom" mycket på undersidan, sen är det bara att ta tag i kycklingen och vända runt den. Nätet har dock en nackdel, det minskar den där härliga grillytan en del så om man vill ha den så kan man efter att man fått bra spänst i baconet ta bort nätet och låta ligga på högre värme en knapp minut på varje sida för att få till den gyllenbruna looken.




Jag valde att servera tillsammans med en örtig potatisgratäng och en fräsch grönsallad. Å ett glas rött är ju kanske inte fel. Nu är det bara att testa...

Och som alltid,
Grilla lugnt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar